woensdag 17 januari 2018

(Te) duur?

Afgelopen weekend werd Miss Overegge  verkocht op Pipa. Een regelrecht Fenomeen zoals maar zelden geboren wordt. Niet omhoog geschreven met wervende teksten, maar gewoon uiterst zeldzame klasse. Won in slechts één seizoen (2015) als jaarling, maar liefst 2 NPO concoursen op 500 en 600 km tegen respectievelijk 8.211 en 6.892 duiven. Daarnaast nog een 1e in groot verband tegen 12.996 duiven en nog 2 x de 1e op 2 andere vluchten tegen respectievelijk 635 en 683 duiven. Werd daarna niet meer gespeeld maar zoals zo vaak, verkocht….

Pieter Veenstra was de gelukkige koper en begin 2016 heb ik haar bekeken op zijn kweekhok en er een paar foto’s uit de losse hand van gemaakt. Ook terwijl ze tussen andere duiven stond zodat je een beeld krijgt van haar grootte. Een duifje helemaal naar mijn hart; klein, pittig en een ongelofelijke slimme kop, maar ook een prachtige vleugel. Een duif waarvan je blij bent als je haar gezien hebt omdat ze zo ongelofelijk zeldzaam is.

Rechts het Fenomeen Miss Overegge. Een meer dan geweldige duivin waar je naar blijft kijken....


Ze werd dit weekend verkocht voor 158.000 euro naar China. Helaas, maar zo gaan dat soort dingen nu eenmaal en we zullen niet veel meer van haar horen vrees ik. Maar je vraagt je dan af of zo’n duivin zo’n bedrag nu eigenlijk waard is? Volgens mij hangt dat voornamelijk af van de inhoud van de beurs van de potentiële koper. Voor mijzelf bv is het een belachelijk bedrag.

Maar stel dat ik 10 miljoen op mijn bank had staan en duiven was mijn belangrijkste hobby?
Zou ik er dan nog zo over denken? Ik had ze best graag willen hebben en als ik goed in de slappe was zat en zou er niemand mee te kort doen zou ik ze waarschijnlijk ook geprobeerd hebben te kopen. Zeker nadat ik hoorde dat ze al een 1e NPO heeft gegeven.


Maar is er duiven (topsport) mogelijk zonder dit soort superduiven te (kunnen) kopen? Maken mensen met veel geld de sport kapot zoals je zo vaak hoort? Gelukkig niet denk ik, anders was de duivensport er al lang niet meer geweest. Hokken als Soepboer en Klaas de Jong & Zn bv spelen met “normale” investeringen maar met groot melkerschap, regelmatig veel “dure” hokken onder de tafel. Ik denk dat de massa inkorvers op de reguliere vluchten en nu ook al op sommige Eénhoksraces, een veel reëlere bedreiging zijn op termijn. Maar daar is, mits de wil er is, simpel wat aan te doen....