zondag 5 november 2017

Predatoren

Dit voorjaar kwam een van onze honden heel trots een prooi bij me brengen die ze net daarvoor had gevangen. Het bleek een heel jonge fazant te zijn... Hartstikke zonde vind ik dat, vooral omdat fazanten, maar ook veel weidevogels en zelfs hazen steeds meer onder druk komen te staan van allerlei predatoren. Het stikt inmiddels van de marters, vossen, verwilderde katten etc. Maar vlak ook de roofvogels niet uit, zoals de sterk toenemende bruine kiekendieven en vogels met een hoge aaibaarheidsfactor zoals de ooievaar die in een straal van een kilometer alles slopen wat er leeft.

Maar met een goed evenwicht moet de natuur dat kunnen trekken en we hebben gelukkig nog heel wat verstandige jagers die, anders dan de Haagse bureautijgers, weten hoe het werkt in de natuur en het schadelijke wild aardig in toom houden. Anders hadden we nu alleen maar nog eksters, kraaien en gaaien in de tuin.


Met mijn hond zat ik wel even te kijken hoe ik dat moest oplossen. Een vriend kwam met het slimme idee van een eenvoudige muilkorf. Zo’n ding aangeschaft en Noortje kon gewoon in de wei dollen zonder dat de fazanten het slachtoffer werden. Hopelijk konden ze nu ongestoord opgroeien. Hoe leuk was het toen ik van de week opeens 3 jonge hennen zag lopen die mooi waren opgegroeid en zich nu voor het eerst vanuit de dekking durfden te laten zien. Geweldig vond ik dat!