dinsdag 19 september 2017

Merels

Een gedeelte rondom mijn huis heb ik beplant met meidoorns. Ellendige dingen om te snoeien maar veel vogels zoals de kneu, groenling en de putters zijn me er dankbaar voor en gebruiken ze als veilige plek om te broeden en dekking te zoeken tegen de sperwer.

De bessen van de meidoorn zijn nagenoeg rijp en ik heb nog geen merel gezien. Vrees het ergste...

Ieder jaar dezelfde cyclus van al vroeg in het voorjaar in het blad komen en in het najaar de bekende rode bessen, waar sommige vogels, zoals de merels, verzot op zijn. Alleen dit najaar ontbreekt er één element en dat zijn de merels. In het voorjaar zaten er nog genoeg en ze hebben meerdere rondes jongen groot gebracht. De laatste 2 weken heb ik er nog niet één gezien, zelfs niet bij de rode bessen… Ik vrees dat ze getroffen zijn door het Usutuvirus….:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/09/12/tienduizenden-merels-dood-door-usutuvirus-12971554-a1573217