zondag 18 september 2016

OLR Finales

Het is voor de beide One Loft Races in Algarve afwachten richting grote finale. Het gaat om de Golden Algarve en Great Derby Algarve. Op beide hokken worden de duiven op en top verzorgd en ik geef het je maar te doen als je een kolonie van ruim 5000 duiven uit ca. 35 verschillende landen moet trainen en ermee moet racen. Je zou zoiets eens moeten proberen met je eigen hok en dan één seizoen vullen met een duif van elk lid uit je club en daar mee te gaan vliegen. Ik denk dat voor de laatste vlucht het hok grotendeels leeg zal zijn. Alle plagen van Egypte komen voorbij. Als ze dan op beide hokken nog zo'n grote groep duiven overhouden vind ik knap. Ik denk dat de meeste hokken met jonge duiven op de reguliere vluchten het procentueel niet voor elkaar krijgen met hun eigen jongen.

Ik heb al verschillende duiven van mezelf weer terug gekocht na de finales. Hier een duif van mij genaamd Big Brother, ná de finale van de AS Golden Race in Griekenland. Ik kan met bewondering naar zo'n duif kijken met de wetenschap dat hij met temperaturen van 35-40 graden inclusief 2 km hoge bergen én achter iedere boom bij wijze van spreken een roofvogel, zich de weg terug naar het hok weet te knokken.  Echt geen vlucht voor watjes... Ik stond ook iedere keer versteld van de conditie van de duiven die terugkwamen.

 Dan de finale straks. Iedereen hoopt op een voorspoedig verloop maar op de veel finales zie je dat er de eerste dag soms maar weinig duiven doorkomen. Daarna blijven de duiven vaak wel goed nakomen. Veel te vaak wordt zo'n finale vergeleken met een normale vlucht maar dat is echt appels met peren vergelijken. Het maakt een enorm verschil of een lossing met 10.000 duiven tegelijk naar huis stormt of een groep van 500-1000 duiven. Kennelijk valt zo'n groep veel sneller uit elkaar en dan komt het aan op pure klasse en doorzetten. Ik vergelijk het wel eens qua zwaarte met een renner in de Tour die lekt rijdt en op eigen kracht weer bij het peloton moet zien te komen.
 

De verzorger van de Great Derby Algarve wacht op de duiven van een trainingsvlucht

 
Enfin ik hoop dat de collega duivenmelkers die niet mee doen aan OLRaces wat genuanceerder reageren als er een uur na de eerste duif,  of zelfs de eerste dag, het niet hagelt van de duiven. Ik schrik er gewoon van als je sommige reacties leest en hoort. Dat het allemaal alleen maar om geld draait en dat het bier belangrijker is als de duiven en meer van dat soort kretelogie. Het ergste is nog als ze beginnen te roepen dat het verboden zou moeten worden. En dat roepen echt niet de zg Groenen maar wel je collega melkers. Voor veel mensen, waaronder mijzelf, zijn de OLRaces een ware uitkomst omdat ik anders de duivensport vaarwel zou moeten zeggen. Ook zie ik voor de toekomst enorme mogelijkheden voor goed georganiseerde wedstrijden en kan wel eens een van de belangrijkste pijlers worden in de sport

Erg knap om zo'n grote kolonie te runnen zoals hier met de duiven van de Golden Algarve-race

 Gisteren een echt slechte vlucht op de dag van lossing in Oost Brabant. Ik las op het (nieuwe) blog van Ad Schaerlaeckens (aanrader!) dat er in Oss bv maar 3 duiven thuis kwamen van de 535 ingemande duiven. Die duiven zullen heus wel grotendeels nakomen en zeker in deze tijd van het jaar, maar wat nu als dat een OLRace was geweest vraag ik me dan af......Dan zouden de rapen gaar zijn in duivenland..... Kortom als je met duiven speelt gebeuren er soms dingen die je niet in de hand hebt. Op de OLRaces maar ook op de reguliere vluchten....