dinsdag 19 juli 2016

Uitzoeken


Ad Schaerlaeckens ken ik persoonlijk al meer als 25 jaar waarvan we de laatste 2 jaar behoorlijk intensief contact hebben gehad door de serie artikelen die ik over hem had geschreven, overigens zonder enige verplichtingen over en weer. Ik was geïmponeerd door de enorme kweekwaarde van de duiven die hij in de loop der jaren heeft verspreid. In ongelofelijk veel topduiven van de laatste 25 jaar zit bloed van zijn unieke stam duiven.

Nu bood Ad mij vorig jaar als vriendendienst een jonge duif aan uit een van zijn topkoppels. Deze geste kon ik natuurlijk bijzonder waarderen vooral als je weet hoeveel vraag er is naar de duiven uit deze koppels. Maar mijn probleem is dat een duif bij mij op de kweek geen eerlijke kans krijgt als die duif mij niet aanstaat, ongeacht waar die vandaan komt. Noem het een afwijking of wat dan ook, maar zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Dus legde ik dat Ad op dezelfde manier uit. Dat ik het aanbod zeer op prijs stelde maar ik graag wilde zoeken naar een duif die bepaalde basiskenmerken vertoont waar ik naar op zoek ben. Gelukkig had hij alle begrip daar voor en we spraken af dat ik dit jaar uit de jongen van zijn beste kwekers mocht zoeken, maar dan wel zonder dat ik wist waar ze uit kwamen. Ik had Ad gezegd dat ik liever een super uit een zg gewoon koppel had dan een gewone uit een zg superkoppel. Alle basiskwekers van hem zijn in principe immers de moeite meer dan waard, zo simpel is het.

Een "Selfie" hoort er tegenwoordig bij.....
 Afgelopen weekend heb ik een in mijn ogen prachtig doffertje uit zijn fijnste koppels uitgezocht en ik ben er erg blij mee. Een duifje naar mijn hart. Achteraf bleek hij uit dezelfde duivin te komen waar ook het duifje uitkomt dat op de Gouden Duif nog 16.000 euro opbracht. Soms zit het mee, soms zit het tegen, duivensport ten voeten uit.