maandag 25 juli 2016

Jonkies

De mooiste jongen kweek je in de zomer zegt men wel eens en inderdaad je ziet nu regelmatig apart mooie duifjes voorbijkomen. Voor mezelf heb ik uit de fijnste koppels nog wat jongen gekweekt en laat die gewoon bij de oude duiven lopen. Heel naturel en ik vind het altijd interessant om te kijken hoe zo'n jonkie zich dan handhaaft. Hoe hij of zij van zich afbijt als een vreemde doffer even stoer wil doen of het jonkie zelfs aanvalt.


Ik heb een hekel aan van die watjes die zich de kop kapot laten pikken of keer op keer paniekerig staan te janken als ze onder druk worden gezet. Of die duifjes die keer op keer mis vliegen als ze op een schapje willen gaan zitten en dan al krabbelend langs de wand naar beneden ploffen. Vreselijk.

Bepaalde duifjes weten zich echter al super te handhaven tussen al dat geweld en hebben vaak al snel een eigen stek. Dat zijn voor mij de duifjes waar ik mee verder wil. Elke avond laat loop ik nog een keer met een lamp langs de duiven en zag deze week in het donker een kind van Fireball zitten. Heel dapper had hij al een leegstaand broedhok in bezit genomen. Van dit soort duifjes word ik blij, zeker ook als ik zijn mooie mest zie. Genieten!